4.Parti (4PL) Lojistik Nedir?

4.Parti (4PL) Lojistik Nedir?

Lojistik sektörüne 1990’lı yıllar itibariyle dahil olan 4PL terimi halen daha varlığını sürdürüyor. 4.Parti Lojistik şirketleri günümüz tüketim alışkanlıkları için kaçınılmaz bir noktayı temsil ediyor. Özellikle firmaların üretim aşamasından tüketiciye kadar uzanan süreci tek bir kaynaktan yönetme isteği dördüncü parti lojistik sektörünün doğmasında ana etkendir.

Lojistik kavramının genel olarak taşımacılık ve depolama ile sınırlı olduğunu düşünenler olabilir. Hatta 1PL ile 2PL için bunun mümkün olabileceğini de söyleyebiliriz. Fakat 4PL yani 4.Parti Lojistik şirketleri ihtiyaç duyulan tüm hizmetleri sunmak için derin bir çalışma zinciri organize ederler. Bu çalışma zinciri içerisinde üretim için tedarik, depolama, antrepo, gümrük işlemleri, taşımacılık faaliyetleri, katma değerli işlemler bulunur.

4.Parti Lojistik Firmaları Hangi Hizmetleri Sunar?

Bir üretici firmanın 4.Parti lojistik şirketi ile anlaşmaya varmasıyla beraber tüm tedarik zinciri tek bir kanaldan yönetilmeye başlanır. Tabi ki burada teknoloji ve verimlilik açısından farklı 3PL şirketlerle ortak bir proje yaratılabilir. Çoğu zaman 4.Parti lojistik firmaları ürünün çıkış noktasından son tüketiciye ulaşmasına kadar ihtiyaç duyulan tüm adımları uygulamaktadır.

Bunlar üretim bandında dahi uygulanabilecek bir zincirin ilk halkalarıdır. Bir üretici için üretilen ürünlere hammaddeyi tedarik etmek, hammaddeyi stoklamak, üretim planlaması ve stok yönetimi ile büyük bir yük üstlenilmiş olur.

Yine üretim sonrasında da üretilmiş olan tüm malların uygun lokasyonlarda sevkiyat ağına uyumlu şekilde depolanması sağlanır. Eğer ürünler uluslararası transport işlemi ile yurtdışına ihraç edilecekse gümrük işlemleri de lojistik firmalar tarafından üstlenilir. Bu süreci değerlendirirken gümrük işlemleri ve sonrasında da depolama hizmeti gerekebilir. Bunun için uygun konumlarda sabit bir şekilde hizmet veren depolama tesisleriyle maliyetler azaltılabilir.

Eğer katma değerli işlemlerden geçen bir ürününüz varsa 4.Parti Lojistik şirketleri sayesinde tüm bu kalemleri tek seferde çözümleyebilirsiniz. Bunlar arasında paketleme, sayım, ambalajlama, fiyat ve barkod etiketi, montaj, demontaj gibi hizmetler ön plandadır.

Depolama hizmeti ve taşımacılık faaliyetleri her zaman olduğu gibi birincil planda gözükse bile katma değerli işlemlerle firmalar için büyük bir kâr marjı sağlanabiliyor. Gerek stoktaki ürün için eleman giderlerinin düşürülmesi gerekse taşımacılık ve depolama hizmetiyle beraber bu hizmetlerin yapılabilmesi zamandan kazanç olarak nitelendirilebilir.

Üretim maliyetleri kadar önemli bir noktaya gelmiş olan sevkiyat, taşımacılık ve depolama maliyetleri önemli ölçekte bir faktördür. Çünkü ne kadar hızlı ve az maliyetli bir lojistik hizmet sunulursa o kadar yüksek bir kâr marjına ulaşılabilir.

Üstelik kâr marjı kadar önemli olan bir diğer noktanın da sorunsuz tedarik zinciri olduğunu unutmamak gerekir. Bilhassa stok halinde tutulan ve arz talep dengesi çok hızlı değişen ürünler için yakın lokasyonlar ile sunulan depolama hizmeti her zaman artı bir puana dönüşür. Yine bu depolama tesislerinde ürünün takibi, katma değerli hizmetlerinin tamamlanması ve sevkiyatı ile lojistik ihtiyaçlar karşılanmış olur.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google

Cevap Yaz